Artikeln är skriven av Christian Wåhlander

Stephen King: de sju bästa tipsen till blivande författare

Stephen King är en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har läst ungefär trettio av hans romaner, och de flesta av hans noveller.

Jag är dock kluven till Stephen Kings böcker. Det som gör att jag gillar honom är att han har en mycket väl utvecklad förmåga att gestalta. Det är uppenbart att han älskar hantverket, och att han har en medfödd berättartalang. Dessutom har han varit med om tillräckligt mycket i sitt liv för att verkligen ha något att säga. Inte utan orsak är han en av världens mest lästa författare.

Men allt har ju en baksida – mitt problem med mr King är att han har så fantastiskt lätt för att skriva – det blir ibland alldeles för mycket, osorterat, ofokuserat… Vissa av hans tidiga böcker (Eldfödd, Dead Zone, Cujo) är väldigt konsistenta, de utstrålar återhållen kraft – medan en hel del av hans senare böcker skulle ha mått bra av en synnerligen elak redaktör :-)

Hur som helst, Stephen King är mycket skicklig, och har ett djup som en del kritiker och läsare kanske missar på grund av fördomar gentemot den genre han känner sig mest hemma i – skräcklitteratur. Därför är det med stort nöje jag härmed presenterar Stephen King´s Sju Bästa Skrivtips

1. Läs urusla böcker

”Det är viktigt att lära sig vad man absolut inte ska göra, och vägledningen kommer ur läsningen av sånt som är riktigt uselt. Men det är också viktigt att förstå varför det är så dåligt – annars har man inget verktyg för att undvika att hamna där själv.”

2. Läs bra böcker

”Ett bra författarskap visar dig stil, hur man lägger upp en berättelse, hur man utvecklar handlingen, hur man skapar trovärdiga karaktärer… Om man läser riktigt skickliga författare finns naturligtvis risken att man känner sig förlamad och underlägsen – ‘så bra kommer jag aldrig kunna skriva’ – men förhoppningsvis fungerar det i stället som en sporre!”

3. Schemalägg ditt skrivande

”Själv har jag ett tydligt schema”, säger King. ”Förmiddagar går till skrivande. Eftermiddagarna innehåller en och annan tupplur och brevläsande. På kvällarna läser jag, umgås med familjen, kollar sporten på TV, och möjligen en och annan revidering av textpartier som absolut inte vill vänta. Sammanfattningsvis, det är på morgonen jag skriver som mest.”

4. Använd nyckeln till bra beskrivningar

Och nyckeln, enligt Stephen King, börjar med klarsynthet och slutar med ett klart, tydligt och enkelt skrivande;
”Jag lärde mig det här genom att läsa Chandler, Hammett och Ross MacDonald. Men det som lärde mig allra mest om den kraft som ligger i ett kompakt och beskrivande språk var läsandet av T.S. Eliot och William Carlos Williams.”

5. Ta sex veckor ledigt

”Om du aldrig gjort det förr känns det säkert lite underligt och hisnande att ta sex veckors semester för att läsa sin egen bok. Men det är vid såna tillfällen jag upptäcker bokens svagheter, till exempel brister i mina karaktärers drivkrafter.” Så säger alltså Stephen King, som ju är ganska rik och kan ta semester när han har lust :-)

6. Var din egen redaktör

”Under den där semesterläsningen är jag väldigt koncentrerad på storyn och de tekniska bitarna – lägga till klargörande meningar där det behövs, och, naturligtvis, göra sig av med så många adverb (beskrivande ord, t ex ”snabbt”) som möjligt.”

Som du märker har mr King och jag något gemensamt – vi gillar inte beskrivningar. Adjektiv och adverb ska man akta sig för i sina texter :-)

7. Se till att berättelsen håller ihop

”Men innerst inne ställer jag mig de Stora Frågorna. Den största av dem alla: Håller storyn ihop? Och om den gör det, hur får jag den att flyga? Vilka är de sammanhängande elementen? Länkas de samman till ett tema? Det jag eftersöker är resonans, nånting som ger en efterklang i läsarens tankar (och hjärta) efter att han eller hon har läst ut boken och ställt upp den i sin hylla.”

Vi tackar mr King för alla goda idéer!

Vill du läsa Stephen Kings utmärkta handbok för författare, ”Att skriva – en hantverkares memoarer”, hittar du den exakt här (Bokus) och här (Adlibris). Jämför priset :-)

5 reaktion på “Stephen King: de sju bästa tipsen till blivande författare

  1. Pingback: Stephen King´s Sju Bästa Skrivtips | Lyckliga Lottas skrivtips

  2. Har nyligen läst Stephen Kings bok om att skriva. Den var rolig, mysig, intressant, informativ och även lite sorglig. Gillade den skarpt! Det var dock länge sen jag läste någon skönlitterär bok av honom. Tröttnade för ett antal år sen på hans stil, men kanske skulle ta itu med en nu igen. Har fått lust.

    • King har gått ifrån det superskräckiga för några år sen, och blivit mer litterär. Många goda tankar och idéer.
      Alla som inte är skräckfanatiker kan alltså ta till sig hans senaste tegelstenar :-)

  3. Pingback: Skriv snabbare på beställning | Författartipsbloggen

  4. Hej, jag har också läst Stephens Kings ”Att skriva” och jag uppfattade helt andra saker som Stephens tips. Nu ska jag väl erkänna att jag skippade början för du har helt rätt i att Stephen har stora svårigheter att hålla sig till ämnet.

    En sak av det du skrev ovan håller jag inte med om. Stephen skriver ju uttryckligen att livet är för kort för att läsa dåliga böcker, så gillar han inte boken lägger han den ifrån sig. Det går inte ihop med rådet att läsa dåliga böcker för att förstå fallgroparna. Dock kan jag tycka att rådet är bra.

    Det jag uppfattade var Stephens tips var dessa:

    1. Bra författarskap berstår i att behärska grunderna.
    2. Läs mycket och skriv mycket. Övning är ovärderligt. Ärlighet ett måste.
    3. Du behöver ett bestämt mål.
    4. Bokköparna lockas för det mesta inte alls av en romans litterära kvaliet; bokköparna vill ha en bra historia. Och detta inträffar när läsaren känner igen människorna i boken, deras sätt att bete sig, hur de talar, miljöerna.
    5. Skriv om vad du vill, gjut liv i det och gör det unikt genom att blanda in dina egna erfarenheter av livet.
    6. Ordförråd är inte samma sak som känsla.
    7. Det är skillnad mellan att föreläsa vad du vet och låta dina kunskaper berika berättelsen.
    8. Min uppgift som författare är inte att hjälpa karaktärerna ut ur knipan eller maipulera dem fria – min uppgift är att observera hur de fixar det och skriva ned vad jag ser.
    9. Ihåliga beskrivningar utelämnar läsaren åt känslor av närsynhtet och förvirring. Alltför ingående beskrivningar begraver honom eller henne i detaljer och bilder. Tricket är att finna den gyllene medelvägen. Det är också viktigt att veta vad man ska beskriva och vad som kan utelämnas. Beskrivningar börjar i författarens fantasi men de bör avslutas i läsarens. Bra beskrivningar är att ge ett par, väl valda detaljer som får stå för helheten.
    10. Nyckeln till bra beskrivningar är att först se klart, sedan skriva klart, med friska bilder och enkelt vokabulär.
    11. En gyllene regel är att aldrig berätta något som man istället kan visa.
    12. Att skriva dialog är en konst som lättast lärs av människors vars stora intresse är att tala med och lyssna på andra – speciellt att lyssna, att registrera tonfall, rytm, dialgekt och slanguttryck hos olika grupper.
    13. Precis som hos alla andra sidor hos författandet ligger hemligheten hos en välskriven dialog i ärlighet.
    14. Konsten om att gestalta personligheterna är att lägga märke till hur verkliga människor som lever runt omkring dig uppför sig och sedan säga sanningen om det du ser.
    15. Ingen novell eller roman bör lämna din skrivarlya innan du är helt säker på att den är relativt läsarvänlig.
    16. Symbolismens syfte är att smycka och berika, inte att skapa en känsla av tillgjord djupsinnighet. Men symbolisk har faktiskt en viktig uppgift – det kan vara ett sätta att få dig och läsaren att fokusera, det kan hjälpa dig att skapa en mer sammanhängande och behaglig text.
    17. Varje bok – åtminstone de som är värda att läsa – handlar om någonting. Medan du ger dig i kast med andra versionen framhäv då detta någonting,
    18. Observera var i handlingen din idealläsare lägger ifrån sig manuset för att göra något annat.
    19. Bakgrundshistorien är det som hänt innan själva berättelsen tar sin början men som spelar roll för själva huvudhistorien. Det är viktigt att få in bakgrundshistorien snabbt, men det är också betydelsefullt att göra det smidigt och elegant. Håll dig till de delar som är intressanta och låt dig inte dras in i resten.
    20. Efterforskningar hör hemma i bakgrunden. Berättelsen bör stå i rampljuset men en gnutta efterforskning är ofrånkomligt.

    Kan dock tycka att Stephen inte alltid håller sig till sina egna råd – men så skriver han ju också att man aldrig kan tillfredsställa alla och vi har ju alla vår egen högst personliga bild av vad som är en bra bok :)

    Kram Pia

Kommentera