Artikeln är skriven av Rebecca Ferm

Det heliga ordkriget

Att sätta sig och skriva kan ibland kännas som en omöjlig uppgift. Att plocka ner ord från ingenting till sammanhängande text på ett papper eller på en skärm är trots allt något av ett trolleri. Antingen du känner dig för stressad och upptagen för att ta dig den tid som krävs eller om du inte har den blekaste aning om vad det är du ska skapa, kan ordkrig vara ett sätt att bryta vardagens rutiner och tillåta de magiska orden att plötsligt flöda in till din lilla skrivarplats.

Vad är ett ordkrig? Jag stötte först på det när jag gav mig i kast med National Novel Writing Month 2007. Nanowrimo, som det förkortas, går ut på att under 30 dagar i november skriva sin egen roman om 50,000 ord. Om man ska lyckas med detta konststycke, bör man skriva 1,667 färska ord varje dag, i 30 dagar. Kanske låter det inte mycket, men sanningen är att det kan bli oerhört svårt att hålla de där 1,667 orden, om man inte använder rätt verktyg (och är villig att isolera sig från nära och kära i en månad för ”konstens skull”).
Tanken bakom Nanowrimo är att eftersom man hela tiden tvingas producera ett högt antal ord, ska man släppa taget om den lilla kontrollerande censorn som bor inne i våra huvuden. Med hög produktionstakt låter man bli att hata sitt eget verk medan man skriver det, vilket öppnar helt nya möjligheter för berättelsen. Det är exakt samma tanke som ligger bakom fenomenet ordkrig. Utan mina många ordkrig hade jag inte haft mycket material i textväg att tala om idag. Och här är det fina – tekniken är precis lika applicerbar på romaner som på noveller och andra texter (som det där akademiska arbetet du egentligen borde syssla med just nu).

Du kan ha ordkrig själv eller tillsammans med andra. Jag har funnit att det brukar fungera precis lika bra i båda situationer. Du börjar med att bestämma en längd för ditt ordkrig. Hur långa krig man vill föra är högst individuellt, men jag skulle generellt sett avråda från att föra alltför långa ordkrig, då det lite motverkar ordkrigets fördelar.
Ett ordkrig fungerar bäst när det är kort och intensivt, och du tvingas skriva på i hög fart för att faktiskt hinna åstadkomma något. Jag brukar köra ordkrig på 4, 7, 12 eller 15 minuter. Jag sträcker mig sällan längre än 15 minuter. Vissa av mina författande vänner tycker om att skriva i 30-minuterskrig. Det gör dem produktiva, och mig rastlös. Kort sagt, experimentera lite med olika längder på krig, tills du hittat ett sätt som passar dig bäst!

När du har bestämt dig för krigets längd börjar det roliga. Du sätter en timer, en äggklocka, ett alarm eller vad du nu föredrar att använda, på rätt antal minuter. Sedan hoppar du in i din text och skriver. Skriv! Skriv för allt vad du äger och har! Ditt mål är att ha så många ord som möjligt vid krigets slut, när den där äggklockan till slut ringer. För du krig själv brukar man snart lära sig vad som varit ett ”bra” krig och vad som varit ett dåligt. För du krig mot andra, jämför ni era antal ord och den som har flest vinner rundan.

Nu kan ni klappa varandra på axlarna och starta ett nytt krig, för utgången av kriget är nämligen såpass ointressant jämfört med vad det gör för din text. Ordkrig får din text att växa. De får dig att sluta kritisera dig själv medan du skriver, och ger dig ett tydligt fokus att hålla dig till. Kanske kommer du att upptäcka att ordkrig bara springer förbi dig.
Du kanske går in så mycket i din text att du, när äggklockan ringer, utbrister ”Men Jason skulle ju precis skåla med USA:s president!” Kanske struntar du då i att kriget är slut i det ögonblicket, och skriver klart stycket du arbetar på så att Jason kan hinna ta sin skål med presidenten. Plötsligt har du skrivit mer än kriget bad dig – plötsligt har berättelsen kommit upp till ytan genom din beskyddande mur av självkritik.

Det finns de som hävdar att ordkrig bara leder till kvantitet. En väldig mängd ord utan röd tråd eller finess. Till dem säger jag – det är lättare att redigera bort fel ur en existerande text än att skriva en perfekt text i första utkastet!

Artikeln skrevs av Rebecca Ferm i kategori Att skriva, NaNoWriMo, skrivövningar, taggat som . Bokmärk permalink.

Om Rebecca Ferm

Jag skriver dels för att hantera allt jag upplever och dels som verklighetsflykt. Jag har skrivit poesi och berättelser sedan jag var barn. På senare år har det blivit många noveller, men jag sysslar även med längre verk i romanform. Sist men inte minst, är jag lojal supporter av romanfenomenet National Novel Writing Month!

Kommentera